הבלוג של פיי 07.08.2016

טיפול עכשיו - לפני החמרה - הקשבה לגוף

FAYSBOOK – בלוג ב-MEDNET על העצמת מטופלים

mednet_Blog_banner500

קרע בסדין -

כמה זמן לוקח לתקן את הסדין?
בלוג2א

כמה זמן לוקח לתקן את הסדין עכשיו?בלוג2ב

כמה זמן לוקח  התיקון של קרע קטן בסדין?

עד כמה הוא שימושי אחרי התיקון?

לוקח הרבה יותר זמן לתקן קרע גדול, אם אפשר בכלל לתקן אותו.

לפעמים אין ברירה אלא להיפטר מן הסדין.

"קרע בסדין" הוא פעמים רבות תיאור של מה שקורה למטופלים בעלי הרגלים פוגעניים, כמו עבודה אינסופית, חוסר שינה, חוסר השקעת זמן בגוף, עישון, משקל עודף, או מחלה קלה שהמטופל מתעלם ממנה עד שהיא מחמירה מאד.

שרון הגיעה למרפאה עם חום קל ודלקת בדרכי הנשימה העליונות. כסגנית מנהלת של בית ספר היא הרגישה שהיא לא יכולה להרשות לעצמה להיעדר מן העבודה. היא חזרה אחרי שבוע עם דלקת ריאות ונאלצה להישאר בבית במשך שבועיים שלמים.

כמה פעמים אנחנו רואים מטופלים עם מחלה קלה ונזלת? עקב לחצים בעבודה המטופל אינו מוכן להשקיע זמן בהתרפאות ולקחת חופשת מחלה.  אנחנו יכולים להסביר את החשיבות של "זמן התיקון" עבור הגוף ואת הסיכונים באי הקשבה לצרכי הגוף - סיכונים שבעקבותם המטופל עלול "לשלם" פי שתיים או שלוש עקב חוסר ההקשבה לגופו.

לנו כרופאים לא נעים להשתמש באמירה מאיימת אפילו אם זה לטובת המטופל. האם איום כזה מפריע לעצמאות של המטופל? האם הוא גורם לביקור להיות doctor centred ופחות patient centred? שימוש במטפורה של הסדין היא דרך אלגנטית בהרבה להעביר את המסר למטופל ללא שימוש במילים מאיימות.

שלא כמו בעצמים דוממים כמו ה"סדין", הגוף יכול לחדש את עצמו במקרים מסוימים - מערכת העצבים של המוח, שרירים שיכולים להיבנות מחדש, הלב שיכול להתחדש אחרי אירוע לבבי. אבל, הצלקת תמיד נשארת ברמת מיקרו או מאקרו, צלקת שתמיד תהיה נקודת חולשה.

השקעה מוקדמת בגוף, בניגוד להשקעה מאוחרת יותר, יכולה למנוע הידרדרות למצב בלתי הפיך.

האם המטופל מוכן להקשיב לגוף שלו?

ד"ר פיי טורצקי, רופאת משפחה, אוניברסיטת תל אביב

נושאים קשורים:  הבלוג של פיי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו