הבלוג של פיי 05.10.2016

צירי זמן - תהליכי שיקום ממחלות

FAYSBOOK – בלוג ב-MEDNET על העצמת מטופלים

mednet_Blog_banner500

"דוקטור, משהו לא בסדר, אני עדיין עייף מאד, לא יכול להתרכז, ויש לי כאבים נוראים בצוואר ובגב התחתון". זה היה ביקורו השני של אמיר אחרי התנגשות חזיתית ברכבו, התנגשות שלאחריה הוכרז הרכב כ-"טוטל לוס" לפני עשרה ימים. אמיר נבדק בחדר המיון – כל צילומי הרנטגן לא הראו דבר ולא היה כל סימן לפגיעה חמורה.

אנשים מגיעים לקליניקה עם ציפיות שגויות לגבי ההתאוששות שלהם אחרי רוב המחלות, כמו למשל תאונת דרכים, ניתוח או התקף לב, שפעת עם עייפות מתמשכת שניתן לשייך למחלות ויראליות כמו CMV או EBV. בדור הזה של לחצנים מיידיים ותיקון מהיר, אנשים מצפים מגופם להתאושש במהירות הבזק, וכל נסיגה גורמת להם לחשוב שמצבם מידרדר ובעקבות זאת לתחושה של מתח.

איזה כלים נוכל לתת לחולה כדי לעזור לו להוריד את רמת
החרדה ולכוון את כל גופו אל תהליך ההתרפאות (כיוון כזה יכול בעצמו לאפשר התרפאות מהירה יותר)?

השימוש בציר זמן המדגים על גרף איך נראה תהליך ההתרפאות לאורך הזמן, מאפשר לחולה להירגע בידעו שהוא עובר תהליך נורמלי. כך הוא מסתגל ומתאים את ציפיותיו לקצב איטי time-lineיותר. ציר זמן זה יכול להיות שימושי גם לדיכאון.

"אמיר, פעמים רבות הגוף שלנו מרפא את עצמו – יתכן שיהיו לנו שני ימים טובים ולאחר מכן "תשלום" של היום השלישי עם פחות אנרגיה או יותר כאבים, או יום אחד טוב ואז חצי יום גרוע. זה כמו שני צעדים קדימה וחצי צעד או צעד שלם אחורנית. הדבר החשוב הוא הכיוון. יתכן שיעבור חודש עד שתרגיש יותר טוב".

"בתהליך ההתרפאות יש תמיד עליות וירידות. מה שחשוב הוא שיש פחות ירידות מעליות, וכשיש לך יום של ירידה, תהיה לך תמיכה מן המשפחה".

"אם תתבונן היכן אתה היום, בהשוואה לשבוע שעבר, איך השתנו הדברים? האם אתה במצב טוב יותר? אם תשים את עצמך על סולם עם 10 שלבים – לאיזה שלב הגעת?"

כמו כן חשוב להסביר לחולים שיש צירי זמן שונים להחלמה מפציעות שונות.  חתך מתרפא תוך כ-10 ימים, התרפאות של שבר יכולה לקחת בין שלושה שבועות ל-שישה שבועות, והכי קשה – התרפאות מפציעת גיד יכולה לקחת בין שלושה עד ששה חדשים אם לא יותר.

נושאים קשורים:  הבלוג של פיי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו