דיאטה דלת גלוטן 21.06.2017

דיאטה נטולת גלוטן לא מגנה מפני מחלות לב

דיאטה דלת גלוטן אינה מגנה מפני מחלות לב בקרב אלה שאינם סובלים ממחלת הצליאק. בנוסף, צריכה מועטה של דגנים מלאים עלולה להעלות את הסיכון. כך עולה מתוצאות מחקר המתפרסם ב-BMJ

צליאק (או בעברית – דגנת) היא מחלה הנובעת מרגישות לחלבון הגליאדין, המרכיב יחד עם גלוטנין את הגלוטן, המצוי בחיטה, שיפון ושעורה. המחלה, המתאפיינת בתגובה דלקתית ונזק למעיים, נמצאה קשורה גם לסיכון מוגבר למחלת לב כלילית, הפוחת בעקבות טיפול באמצעות דיאטה נטולת גלוטן. על בסיס המחשבה כי גלוטן עלול לעודד תגובה דלקתית גם בהעדרה של מחלת צליאק, התעוררו חששות בקהילה הרפואית ובציבור כי חשיפה לגלוטן מעלה את הסיכון להשמנה, סינדרום מטבולי ומחלות לב בקרב האוכלוסיה הבריאה. חוקרים מארצות הברית ביקשו לבדוק את הקשר בין חשיפה ארוכת שנים לגלוטן לבין התפתחות מחלת לב כלילית.

לשם כך, נלקחו נתונים שנאספו בשני מחקרי עוקבה פרוספקטיביים נרחבים שנערכו בארצות הברית – ה- Nurses' Health Study, וה- Health Professionals Follow-up Study.

כ-64,714 נשים ו-45,303 גברים ללא היסטוריה של מחלת לב כלילית לקחו חלק במחקרים אלה בין השנים 1986-2010, במסגרתם מילאו שאלונים (שכללו גם הערכה כמותית) הנוגעים לתזונתם אחת ל-4 שנים. במהלך תקופת המעקב שהסתכמה בכ-2,273,931 שנות אדם, 2,431 נשים ו-4,098 גברים פיתחו מחלת לב כלילית. בקרב משתתפים שצרכו מעט גלוטן (ה"חמישון" התחתון), שיעור היארעותה של מחלת לב כלילית היה 352 ל-100,000 שנות אדם, ואילו בקרב אלה שצרכו כמויות גבוהות של גלוטן (ה"חמישון" העליון), שיעור ההיארעות היה נמוך יותר ועמד על 277 ל-100,000. החוקרים מצאו כי לאחר התאמה לערפלנים שונים, לא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת יחס הסיכונים. יתרה מכך, לאחר התאמה לצריכה של דגנים מעובדים (כלומר, הערכת החשיפה לדגנים מלאים), נמצא כי צריכת גלוטן קשורה לסיכון נמוך יותר לפתח מחלת לב (HR 0.85; 0.77-0.93; P=0.002).

החוקרים מסכמים כי צריכה ארוכת שנים של גלוטן לא נמצאה קשורה לסיכון מוגבר למחלת לב כלילית. עם זאת, הימנעות מצריכת גלוטן ככל הנראה קשורה לצריכה מועטה של דגנים מלאים, שעשויים להיות בעלי השפעה מגנה ממחלות לב.

מקור: 

Lebwohl B et al. Long term gluten consumption in adults without celiac disease and risk of coronary heart disease: Prospective cohort study. BMJ 2017 May 2; 357:j1892.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  צליאק,  גלוטן,  מחלת לב כלילית,  Nurses' Health Study,  Health Professionals Follow-up Study,  מחקרים,  דיאטה דלת גלוטן
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו