מחקרים 22.04.2015

היענות גבוהה לתזונה ים-תיכונית קשורה למסה נמוכה של חדר שמאל

לדברי חוקרים, הקשר למסת חדר שמאל עשוי להיות מעורב בהשפעה המגנה של תזונה ים-תיכונית מפני מחלות קרדיווסקולריות

שמן זית (אילוסטרציה)
שמן זית (אילוסטרציה)

תזונה עשוייה למנוע מחלות קרדיווסקולריות, בפרט תזונה ים-תיכונית (Mediterranean-style diet). קיימות ראיות מעטות לגבי קשרים אפשריים בין תזונה ים-תיכונית לבין מסת החדר השמאלי (left ventricular mass).

היפותזת החוקרים במחקר זה היתה, כי קיים קשר הפוך בין היענות לתזונה ים-תיכונית לבין מסת חדר שמאל בקרב מטופלים מ-Northern Manhattan Study - מחקר רב-אתני מבוסס אוכלוסייה.

במחקר השתתפו 1,937 נבדקים שעברו הערכות תזונה ומדידות של מסת חדר שמאל על-ידי אקו-קרדיוגרפיה, שגילם הממוצע 67. 40% מתוכם גברים, ועם אתניות מגוונת. ההיענות לתזונה ים-תיכונית דורגה מ-0 עד 9, כאשר 9 מציין היענות שלמה ורציפה לדיאטה.

נצפה קשר הפוך בין רמת ההיענות לדיאטה לבין מסת חדר שמאל.

לאחר תיקנון עבור מאפיינים דמוגרפיים, גורמי סיכון התנהגותיים, סוכרת ולחץ דם נמצא, כי עם כל עלייה של נקודה אחת במדד ההיענות לדיאטה, נצפתה ירידה של 1.98 גרמים במסת חדר שמאל. נבדקים עם היענות ברמות 6-9 לדיאטה היו עם מסת חדר שמאל נמוכה יותר ב-7.30 גרם בממוצע, בהשוואה לנבדקים עם רמות היענות של 0-5.

קשר זה נחלש, אך שמר על מובהקות סטטיסטית, לאחר תיקנון נוסף עבור מדד מסת הגוף (BMI). כמו כן, התוצאות היו דומות כאשר מסת חדר שמאל תוקננה עבור גובה.

מחקר זה הוכיח, כי היענות גבוהה לתזונה ים-תיכונית קשורה למסה נמוכה של חדר שמאל, המהווה גורם סיכון חשוב למחלות קרדיווסקולריות. קשר זה עשוי להיות קשור בחלקו ל-BMI. הקשר למסת חדר שמאל עשוי להיות מעורב בהשפעה המגנה של תזונה ים-תיכונית מפני מחלות קרדיווסקולריות.

מקור:
Hannah Gardener, Tatjana Rundek, Clinton B. Wright, Yian Gu, Nikolaos Scarmeas, Shunichi Homma, Cesare Russo, Mitchell S.V. Elkind, Ralph L. Sacco, Marco R. Di Tullio. A Mediterranean-Style Diet and Left Ventricular Mass (from the Northern Manhattan Study). The American Journal of Cardiology, Volume 115, Issue 4, 15 February 2015, Pages 510-514.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מסת חדר שמאל,  left ventricular mass,  מדד מסת הגוף,  מחלות קרדיווסקולריות,  תזונה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו