פרופיל שומנים 28.11.2017

מחקר ישראלי ראשון מסוגו בעולם: שימוש ב-MRI למיפוי שינויים במאגרי השומן בגוף

החוקרים מיפו ב-MRI הצטברות תאי שומן עודפים ובדקו השפעת דיאטות שונות בשילוב או באי-שילוב פעילות גופנית, על השינויים החלים לאורך זמן במאגרי השומן העודף בגוף

פרופ' אלון פרידמן וד"ר אילן שלף על רקע מכשיר ה-fMRI בסורוקה (צילום: דני מכליס. התמונה באדיבת דוברות סורוקה ואונ' בן-גוריון)

מחקר ישראלי חדש שנמשך על פני תקופה ארוכה במיוחד, ופורסם לאחרונה בכתב העת של ארגון הלב האמריקני, Circulation, השתמש לראשונה במכשיר ההדמיה MRI על מנת למפות את הצטברות תאי השומן העודפים בכלל גופו של האדם ולבדוק את השפעת דיאטה דלת פחמימות-ים תיכונית כנגד דיאטה דלת שומן, בשילוב, או באי-שילוב פעילות גופנית, על השינויים החלים לאורך זמן במאגרי השומן העודף באיברים שונים בגוף.

החוקרים מצאו כי לדיאטה דלת פחמימות-ים תיכונית היתה השפעה מובהקת יותר על נסיגת השומן בכבד, סביב הלב, בלבלב והשומן העודף התוך בטני (ויסצרלי)  בהשוואה לדיאטה דלת שומן שוות קלוריות.

המחקר  הייחודי של אוניברסיטת בן גוריון בנגב, בשיתוף עם חוקרים מהרווארד ומאוניברסיטת לייפציג, נערך על פני תקופת ניסוי ארוכה במיוחד ועל מדגם משתתפים גדול - ניסוי שנמשך  18 חודשים בקרב כ-300 משתתפים, עובדי הקריה למחקר גרעיני בנגב.

המשתתפים חולקו באקראי לדיאטה דלת שומן או דיאטה דלת פחמימות-ים תיכונית במידה שווה של קלוריות. כמו כן, למחצית מכל קבוצת דיאטה הוספה פעילות גופנית. במהלך הניסוי ביצעו החוקרים מעקב על ידי הדמיות  MRI של הגוף כולו, שבוצעו שלוש פעמים על פני תקופת המחקר, על מנת למפות ולכמת את מאגרי השומן של גוף האדם.

מאגרי השומן השונים בגוף האדם הגיבו שונה להתערבות (תזונה ופעילות גופנית): יחד עם ירידה מתונה במשקל,   השומן הכיבדי הופחת ב-22% , השומן סביב הלב ב-11%  (הפחתה נפחית של כ 70 מ"ל) והשומן התוך בטני הופחת ב-29% ואילו מאגרי השומן בלבלב ובשריר ירדו רק ב-1%-2% .

מאידך, היו צברי תאי שומן בכליה, בתוך השריר ובצוואר שלא הגיבו שונה לאסטרטגיות אורח החיים השונות אלא ירדו בהתאמה ישירה למידת הירידה במשקל בלבד. בכל מקרה, לפעילות גופנית הייתה השפעה מכרעת על הפחתה משמעותית בשומן התוך בטני בשילוב כל אחת מסוגי הדיאטה.

הניסוי (CENTRAL MRI) המורכב הושלם עם 86% שיעורי היענות. משתתפי קבוצת הדיאטה דלת השומן אכן הפחיתו באופן מובהק את צריכת השומן שלהם בדיאטה, וקבוצת הדיאטה הים תיכונית-דלת פחמימות הפחיתה משמעותית בצריכת הפחמימות כאשר בשתי הקבוצות חלה ירידה דומה בצריכת הקלוריות. בעוד שהמשקל הסופי של שתי קבוצות  הדיאטה היה דומה, פעילות גופנית הפחיתה יותר את היקף המותן.

השוואת שני איברים של שני סוגי הדיאטות עם ובלי פעילות גופנית

כמו כן מצאו החוקרים כי לירידה בשומן הכבד ובכל אחת מרקמות השומן הביטני  היו השלכות  בריאותיות ספציפיות: לאחר שליטה במספר פרמטרים, ירידה בשומן התוך ביטני (ויסצרלי) או בשומן הכבד היו קשורים באופן בלתי תלוי עם שיפור בפרופיל השומנים הכללי בגוף, הפחתה בשומן התת-עורי העמוק נקשרה לשיפור במדדים הקשורים לאיזון סוכר ואילו הפחתה בשומן התת-עורי השטחי הייתה ניטרלית מבחינת יתרון בריאותי.

לדברי החוקרים, מעבר לתזונה בריאה, מופחתת סוכר ופחמימות בכלל,  תוך כדי ירידה מתונה  במשקל אך לאורך זמן , השפעה הרבה יותר דרמטית משחשבנו על מחסני השומן החולניים הקשורים לסוכרת ולמחלות לב וכלי דם. מחקר זה עשוי לתרום לדיוק בפרוטוקולים רפואיים בעתיד שיהיו יותר ספיציפיים לסוג השומן הדורש טיפול ולאסטרטגיה המועדפת לזה.

הניסוי הוליד ספריית מידע עצומה כאשר בכל הדמיית MRI מחולק הגוף ל- 3,000 שכבות הדמיה המאפשרות מדידות מדויקות של מאגרי שומן באיברים ספיציפיים.

ניסוי ה- CENTRAL MRI תוכנן בעקבות ניסוי ה-DIRECT הישראלי ולאחר מעקבו בן ארבע השנים שבוצע אף הוא על ידי אותה קבוצת מחקר ישראלית מאוניברסיטת בן גוריון ובקרב משתתפים בקריה למחקר גרעיני בדימונה, בו הוכח לראשונה כי לדיאטה ים תיכונית ודיאטה דלת פחמימות יתרון בשיפור סמני דם שונים על פני דיאטה דלת שומן וכי למעבר לדיאטה בריאה, תוך הפחתה מתונה במשקל,  אפקט דרמטי על נסיגה בטרשת העורקים  CIRCULATION 2010  בהתבסס על ממצאים אלה, החוקרים שאלו האם שינוי בהרכב השומן התוך גופי הוא האחראי ליתרון זה.

ניסוי ה-CENTRAL MRI בוצע על ידי חוקרים באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בראשות פרופ' איריס שי (ראש צוות הפרויקט), ד"ר יפתח גפנר , פרופ' אילן שלף, נוירו-רדיולוג ומנהל מערך הדימות בסורוקה ושל ד"ר דן שוורצפוקס – סגן מנהל סורוקה ומנהל המיון הפנימי, יחד עם עשרות חוקרים מהמרכז הרפואי סורוקה, הקריה למחקר גרעיני דימונה ובשיתוף בינלאומי עם חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, ארה"ב ולייפציג, גרמניה.

נושאים קשורים:  מאגרי שומן,  דיאטה ים תיכונית,  דיאטה דלת פחמימות,  דיאטה דלת שומן,  MRI,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו