הבלוג של פיי 23.04.2018

אנמיה: גורמים וטיפול

FAYSBOOK – בלוג ב-MEDNET על העצמת מטופלים

אנמיה הנובעת מחוסר ברזל
כרופאים, מתן הסברים למטופל עוזר לנו: הוא מוביל אותנו בתהליך החשיבה הקלינית, מציף את ההסברים הקליניים השונים, ומזכיר לנו לשלול סיבות אלטרנטיביות לסימפטומים.

ההסברים עוזרים למטופלים להבין ממה עלול לנבוע מחסור בברזל.

כך הם יכולים להבין איזה בדיקות תהיינה נחוצות לבירור האנמיה שלהם:

  • בדיקת צואה לדם סמוי
  • קולונוסקופיה
  • גסטרוסקופיה
  • בדיקת שתן
  • הערכת מצב גינקולוגית

מניסיוני, ההסברים מקטינים את הפסיביות של המטופלים ומגבירים את היענותם.

פעמים רבות, המטופלים רוצים להבין את המשמעות של המוגלובין או ברזל נמוכים. אני משתמשת בחנות המוכרת 6 קופסאות של טונה כמשל. על המדפים אמורות להיות 6 קופסאות (המוגלובין) של טונה, ועוד 6 במחסן (פריטין).

כשמדפי החנות מתרוקנים, מובאות קופסאות מהמחסן למילוי המדפים.  כשהמטופלים יראו את תוצאות הבדיקות הם יפנימו את הרעיון ואת המשמעות של חוסר בהמוגלובין בדם או חוסר ב"מחסני" הברזל, ויענו לבדיקות ולטיפולים.

חשוב להסביר:

  • אופן נטילת תכשירי ברזל – דגש על שעתיים של מרווח בין נטילת הברזל לבין צריכה של חלב, תה או קפה.
  • איך להתמודד עם עצירות בזמן טיפול בברזל.

אנמיה הנובעת מחוסר ויטמין B12

"דוקטור, מה המשמעות של 'חוסר B12'? מהם הסימנים האדומים על הבדיקה?"

החוסר הזה יכול לנבוע מכמה סיבות (ראה איור למטה):

האיור מראה את מיקום היצור של ה-Intrinsic Factor – שמשתלב עם מולקולות ויטמין B12 המגיעות מן המזון. מכאן הן "רוקדות" את דרכן דרך המעי הדק אל הצקום (Terminal Ileum) שם הן נספגות אל מחזור הדם. כשהן מגיעות לדם, מולקולות ה-B12 משתלבות עם Transcobalamin העוזר בספיגתן לתוך תאי הגוף.

גם כאן (כמו בחוסר הברזל) השימוש בעזרים חזותיים יעזור למטופל להבין את הסיבה לחוסר בוויטמין B12. החוסר הזה יכול לנבוע מכמה סיבות (ראה איור למטה):

מתן מידע יכול לשפר את ההיענות לטיפול. תוספים הנלקחים דרך הפה מספקים פעמים רבות את הכמות הנדרשת של ויטמין B12. נטילה תת לשונית של ויטמין B12 מאפשרת ספיגה ישירה לכלי הדם, תוך עקיפה של מערכת העיכול (יש דעות שונות לגבי נטילת B12 מתחת ללשון מול נטילה בבליעה[1]). לרוב יש צורך בהתנסות של 4-6 חדשים כדי לבדוק את רמת השיפור. ברור שאם מלכתחילה יש חוסר משמעותי ב-B12, יש ערך רב למתן זריקות דחף פעם בשבוע למשך 4 שבועות, ורק אז ניסוי של נטילה תת לשונית.

 כדאי לכתוב עבור המטופל הנחיות המתייחסות לציר הזמן לעיל:

  • כמה זמן יש ליטול את כדורי ה-B12
  • למתי לקבוע תור לבדיקת דם חוזרת
  • הפניה לבדיקת הדם החוזרת

תזכורת: מאמר זה מיועד לשיפור מהיר בידע ובהיענות של המטופל בסביבה הקהילתית. הוא אינו מביא את כל הפרטים של החקר הפיזיולוגי ולא של הטיפול באנמיות השונות. (1,2,3,)

מקורות: 

1 Sharabi, A.; Cohen, E.; Sulkes, J.; Garty, M. (2003). "Replacement therapy for vitamin B12 deficiency: comparison between the sublingual and oral route"British Journal of Clinical Pharmacology56 (6): 635–638. doi:10.1046/j.1365-2125.2003.01907.xPMC 1884303 . PMID 14616423

2 https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12

3 Uptodate Vitamin B12 Deficiency Nov 2017

נושאים קשורים:  הבלוג של פיי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו