מחקרים 17.09.2018

ההנחיות המעודכנות לקביעת סטטוס HER2 של ASCO/CAP: מעתה ניתן לקבוע סטטוס HER2 באופן חד משמעי וברור ללא מקרים של Equivocal

פאנל המומחים דן בחמש שאלות קליניות בעייתיות אשר עלו מהפרקטיקה היום יומית, תוך התייחסות מקיפה לעדכונים מהספרות

חתך היסטוכימי של קרצינומה של השד (סרטן השד) (מקור: ויקיפדיה)
חתך היסטוכימי של קרצינומה של השד (סרטן השד) (מקור: ויקיפדיה)

לאחר חמש שנים, ה–ASCO/CAP (American Society of Clinical Oncology/College of American Pathologists) עדכנו את ההנחיות לקביעת סטטוס HER2 בגידול ממאיר וחודרני של השד. ההנחיות החדשות, פשטו את קביעת סטטוס ה-HER2 ע"י מתן הגדרות ברורות, המאפשרות לסווג את סטטוס ה-HER2 כשלילי או חיובי. ההנחיות החדשות כוללות חידוד של תוצאת equivocal ב–IHCי(Immunohistochemistry), בדיקה מחדש של ההמלצות מ–2013 לגבי הדרישה לחזור על בדיקת HER2 בחומר הניתוחי והנחיות חדשות לגבי מקרים נדירים של תוצאות בדיקת FISH
(Fluorescent in Situ Hybridization).

בהנחיות 2018 פאנל המומחים דן בחמש שאלות קליניות בעייתיות אשר עלו מהפרקטיקה היום יומית, תוך התייחסות מקיפה לעדכונים מהספרות.
נדונו שתי שאלות בסיסיות, המתייחסות להגדרת מקרה גבולי ב–IHC וחזרה על בדיקת HER2 בחומר הניתוחי במקרה שתוצאת ביופסיית המחט הייתה שלילית. בנוסף, נדונו שלוש שאלות נוספות שהתייחסו להבנת תוצאות נדירות בבדיקת FISH.

שאלה 1: מהי ההגדרה הנכונה לגידולים גבוליים ב-IHCי(equivocal)?
צביעה מלאה היקפית בעוצמה חלשה-בינונית ביותר מ-10% מתאי הגידול. אם אחוז תאי הגידול הצבועים באופן זה קטן מ-10% מומלץ לבדוק בבלוקים נוספים, בגרורה או לבצע בדיקת FISH.

השינוי – במהדורה הקודמת צביעה מלאה היקפית חזקה בפחות מ-10% מהתאים גם הוגדרה גבולית (IHC+2), בדרך כלל בדיקה חוזרת בבלוק אחר או בגרורה ו-FISH פתרה בעיה זו.

שאלה 2 : האם צריך לחזור על בדיקת ה-HER2 בתכשיר הניתוחי כאשר הבדיקה האבחנתית שלילית?
ניתן לחזור על הבדיקה אבל לא חייבים. ניתן להסתפק בתוצאה של ביופסיית מחט. ההחלטה לחזור על מקרים שליליים היא לשיקולו של הפתולוג בהתאם לתנאים מסוימים: הגידול הינו grade 3, המורפולוגיה של החומר הניתוחי שונה מזו של הביופסיה, או בעיות טכניות.

השינוי – במהדורה הקודמת הייתה דרישה לחזור על בדיקת ה- HER2 בחומר הניתוחי במידה והייתה תוצאה שלילית בביופסיית המחט, בתנאים המפורטים לעיל.

שלוש השאלות הבאות שנדונו על ידי פאנל המומחים, עוסקות בתוצאות נדירות הנצפות בבדיקת FISH. השכיחות הכוללת של מקרים אלה מכלל סרטני השד שנבדקים ל–HER2 מוערכת בכ-5% בלבד מכלל המקרים שנבדקים.

הפאנל ממליץ על שימוש ב-dual probe assays, על פני גלאי אחד. במעבדות שעושות FISH רק עם גלאי אחד, מומלץ תמיד לעשות גם IHC במקביל. יש לציין, שהוסרה ההמלצה לבצע בדיקה חוזרת עם גלאי אחר לכרומוזום 17.

שאלה 3: מה הסטטוס ב-FISH כאשר היחס גדול מ-2 ומספר הגנים (GCN- Gene Copy Number) קטן מ-4?
תשובה: לקבוע כי המקרה שלילי.

השינוי – במהדורה הקודמת מקרה כזה סוכם כחיובי.

שאלה 4: מה הסטטוס ב-FISH כאשר היחס קטן מ-2 ומספר הגנים (GCN) גדול מ-6?
תשובה: לקבוע כי המקרה חיובי.

השינוי – ללא שינוי מהמהדורה הקודמת.

שאלה 5: מה הסטטוס ב-FISH כאשר היחס קטן מ–2, ומספר הגנים (GCN) גדול מ–4 וקטן מ–6?
תשובה: לקבוע כי המקרה שלילי.

השינוי - במהדורה הקודמת סוכם כ-equivocal.

בשלושת המקרים האחרונים של תוצאות FISH נדירות, במידה ותוצאת IHC היא +2, ההמלצות הפרקטיות לפתולוגים הן ליישם את השיטות הבאות:

• ספירה חוזרת ב-20-60 תאים
• ספירה על ידי סוקר אחר (שאינו מודע לתוצאות הקודמות ב–FISH).
• במידה והסוקר הנוסף נתן תשובת FISH השונה מהתשובה הקודמת, יש לבצע הליכים פנימיים המקובלים על פי המכון הפתולוגי הספציפי, וזאת על מנת להגיע להחלטה סופית, כדוגמת: סוקר שלישי שיבצע בדיקה חוזרת או לחילופין התייעצות עם מעבדה חיצונית.
• בדיקה חוזרת על בלוק אחר מהגידול
• בדיקה חוזרת על גרורה בבלוטה במידה ויש מעורבות בלוטות

במידה ויש מעבדה המבצעת FISH בלבד, בדיקת ה–IHC תתבצע מאותו הבלוק במעבדה אחרת, והסליידים יישלחו למעבדה בה תבוצע בדיקת ה-FISH על מנת שיוכלו לסקור אותם יחדיו.

לסיכום, ההנחיות החדשות מחדדות את המקרים של בדיקת ה- HER2 שבהן התוצאות היו equivocal ב–IHC, מאתגרות את ההמלצות מ–2013 לגבי הדרישה לחזור על בדיקת HER2 בחומר הניתוחי ומפרטות לראשונה הנחיות לגבי מקרים נדירים של תוצאות FISH. ההנחיות החדשות, פשטו את קביעת סטטוס ה-HER2 ע"י מתן הגדרות ברורות - כך שכל המקרים יסווגו כחיוביים או שליליים לאחר השלמת הבדיקות ותתאפשר התאמה אופטימלית של המטופל לטיפול נוגד HER2.

כתמיד, ערוצי תקשורת פתוחים בין הפתולוג, האונקולוג והכירורג יבטיחו לכל מטופלת לקבל את הטיפול הנכון.

הכותב הוא מנהל המכון לפתולוגיה במרכז הרפואי "קפלן".

מקור:

Wolff AC et al. J Clin Oncol. 2018 Jul 10;36(20):2105-2122

הכתבה בחסות חברת רוש.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השד,  HER2
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו