תיאור מקרה 15.01.2019

תיאור מקרה: דלקת קרום המוח קריפטוקוקלית במעשן קנאביס יומי ללא אימונוסופרסיה

האם עישון קנאביס יכול לגרום לזיהום קריפטוקוקלי ולדלקת קרום המוח?

דלקת קרום המוח קריפטוקוקלית (Cryptococcal) היא מצב מסכן חיים, המתרחש לרוב באנשים עם מערכת חיסונית מדוכאת.

קבוצת רופאים אמריקאים ממספר בתי חולים בלוס אנג'לס, קליפורניה מדווחים על מעשנת קנאביס יומיומי ללא עדות לאימונוסופרסיה שהתייצגה עם דלקת קרום המוח בשל זיהום (מאושש תרבית) ב-Cryptococcus neoformans. תיאור המקרה פורסם בכתב העת BMJ case reports ואף תועד בהרחבה בתקשורת המקומית.

הרופאים מתארים אישה בת 48 אשר התייצגה לבית החולים עם "חודשיים של היסטוריה של עייפות מתקדמת, סחרחורת, פגיעה בזיכרון, אטקסיה, וחוסר תחושה וחוסר חולשה בצד שמאל". היה לה כרטיס אישור לקנאביס רפואי מטעם המדינה והיא דיווחה על עישון מספר רב של פעמים ביום במשך 35 השנים האחרונות.

בבירור מצבה האימוני בדיקות HIV היו שליליות. כמה ימים לאחר האשפוז, החולה פיתחה עייפות ושינוי משמעותי בסטטוס מנטלי. ניקור מותני בוצע, בו נחשפו עלייה משמעותית בתאים הלבנים וחלבון גבוה עם גלוקוז נמוך במידה ניכרת (<5 mg / dL.) בתרבית CSF גדל Cryptococcus neoformans.

המחברים השיגו תשע דגימות של זנים שונים של קנאביס רפואי במרפאת בייקרספילד שהחולה ביקר בה. כל הדגימות היו מזוהמות על ידי פטריות אופורטוניסטיות, כולל מיני Cryptococcal מרובים אספרגילוס.

ממצאים אלה מעוררים דאגה לגבי בטיחותם של קנאביס ברמת מחלקה, גם בקרב משתמשים אינוסופרסיבים.

הכותרת מציינת כי המטופלת במקרה זה "ללא עדות לחוסר חיסונים". עם זאת, היא נבדקה עבור HIV (שלילי), עם ספירה וסיווג לימפוציטים, אבל כנראה ללא בדיקת תפקוד תאי T או כל סמנים חיסוניים אחרים. לכן, קשה לדעת אם זיהום קריפטוקוקלי אכן נגרם על ידי השימוש שלה בקנאביס. עצם העובדה שמדובר בדו"ח מקרה מעניין ונדיר מראה כי הקשר, אם הוא סיבתי, הוא נדיר ביותר.

מקור:

Shapiro, Bryan B., Rebecca Hedrick, Brigitte C. Vanle, Courtney A. Becker, Chris Nguyen, David M. Underhill, Margie A. Morgan, Joel D. Kopple, Itai Danovitch, and Waguih William IsHak. "Cryptococcal meningitis in a daily cannabis smoker without evidence of immunodeficiency." BMJ case reports 2018 (2018): bcr-2017.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מחקרים,  אספרגילוס,  קריפטוקוקל,  HIV,  אינוסופרסיה,  מריחואנה רפואית,  דלקת קרום המוח
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו