הבלוג של פיי 16.04.2019

מערכת העצבים האוטונומית - התקפי חרדה, עודף מתח וסימפטומים סומטיים

FAYSBOOK – בלוג ב-MEDNET על העצמת מטופלים

אנו כרופאים יכולים לתת עזרה ראשונה רגשית במסגרת המרפאה. לשם כך עלינו להבין את תפקידה של מערכת העצבים האוטונומית(1) - ANS, המורכבת ממערכת העצבים הסימפתטית(2) - SANS, ומערכת העצבים הפארה-סימפתטית(3) - PANS.

מטופלים רבים מגיעים עם סימפטומים פיזיים שאנו יודעים, כרופאים, שהם פסיכוסומטיים ומהווים ביטוי לחרדה ו/או מתח. למרות זאת, אנו מחויבים לשלול תהליך פתולוגי כלשהו. בנוסף, ניתן לזהות פעמים רבות את הסימפטומים המוכרים של התקף חרדה במטופלים שמגיעים עם דופק מהיר, הזעה, חולשה, קשיי נשימה וכדומה.

כלים רבים עומדים לרשותנו כרופאים כדי לעזור למטופלים הללו. ישנם רופאים שיש להם ניסיון רב בהפחתת המתח של המטופלים. לעומתם ישנם רופאים שעדיין לא רכשו את הניסיון הזה ולכן עלולים לבצע בדיקות מיותרות, ולטפל בסימפטומים במקום לטפל במטופל עצמו.

אורית, בת 12, הגיעה עם אמה כשהיא מתלוננת על דפיקות לב ועל אדמומיות ופריחה שגורמים לה להרגיש חום. לאחר תשאול התגלה שהיא סבלה מחרדת פרידה. לאור זאת, הסברתי לה את הפיזיולוגיה של מה שקורה לה בגוף.

במקרים כאלה, אני קודם כל מציגה את מודל הטריון של המוח TRIUNEי(4) (5) של מקלין (MacLean), ומשתמשת במודל המוח בצורת אגרוף של דר' דניאל סיגל(6) כדי להסביר אותו בקלות. שלושת אזורי המוח הם:

  • הנאוקורטקס (Neocortex) הוא המוח החושב.
  • הרגשות מפעילים את המערכת הלימבית (Limbic).
  • המערכת הלימבית "מדליקה" את גזע המוח או המוח הקדום, והוא מפעיל את תגובת ההישרדות ואת מערכת העצבים האוטונומית.

BRAIN STATE TRIUNE MODEL - MACLEAN

BRAIN HAND MODEL (Dan Siegal)

בהמשך לכך, חשוב להסביר מהו תפקידה של מערכת העצבים האוטונומית (ANS):

  • מדוע אנו זקוקים לאינסטינקטים של ההישרדות
  • מה חשיבותם
  • לאיזה סימפטומים קליניים הם עלולים לגרום
  • איך SANS ו-PANS עובדים ביחד ומאזנים את גופנו

אני משתמשת בדיאגרמה הבאה כדי להדגים את ההבדלים העיקריים בין שני חלקיה של מערכת העצבים האוטונומית:

  • אני מסבירה שבעת הפעלת ערכת העצבים הסימפתטית (SANS), מופרש אדרנלין בעת חשיפה לסכנה, והוא זה שמאפשר לנו להילחם בכל הכוח, לברוח, או לקפוא על מקומנו (Fight, Flight or Freeze response). העלייה החדה באדרנלין גורמת לתופעות כמו דפיקות לב, רעד, ותחושה של חום, שמתפזרות בכל הגוף.
  • באותה מידה, חשוב להסביר שלאחר סיום האירוע בו התקיימה תחושת הסכנה, נכנסת לפעולה מערכת העצבים הפרה-סימפתטית (PANS), שמאפשרת לאזן את הגוף ולהפחית את השפעותיו של עודף האדרנלין באמצעות אכילה, שינה והגעה למצב של רוגע מתמשך.

מצב של איזון במערכת העצבים המרכזית מאפשר ניהול עצמי שלה:

  • במצב של איזון, ההתגייסות להתמודדות עם מצבי לחץ נעשית בקלות
  • גם ההשתחררות ממצבי הלחץ עם סיומם נעשית בקלות

חשוב ביותר להסביר איך אנחנו נשארים עם תגובות פרימיטיביות נלמדות לגורמי דחק (טריגרים ספציפיים), שנרכשו על ידינו לפני שנים רבות (אפילו כילדים). תגובות כאלו אינן בהכרח מתאימות למצבנו הנוכחי, ומהוות פעמים רבות את הבסיס להתנהגויות מתמשכות של חרדה או מתח, או לתסמונת לחץ פוסט טראומטית PTSD.

מצב של חוסר איזון במערכת העצבים המרכזית מביא לחוסר שליטה:

  • כשיש חוסר איזון, ההתגייסות להתמודדות עם מצבי לחץ מעלה את האדרנלין עוד ועוד
  • גם בסיום מצבי לחץ, אין השתחררות למרות שהם הסתיימו

אורית הבינה באמצעות ההסברים והאיורים איך הפחד או החרדה התבטאו בגופה. הבנה זו אישרה את הסימפטומים והרגשות שלה, וכך אפשרה לה להפחית ולנטרל את הפחדים שלה.

ביום יום יש לנו אינסוף דוגמאות של מטופלים שנמצאים במתח כלשהו. הם מגיעים עם סימפטומים שאינם בהכרח התקף חרדה מלא וגם אינם מבוססים על מחלה קלינית, אלא נובעים מהתבטאות המתח הכרוני בגופם. עודף כרוני של אדרנלין עלול לגרום לתגובות של מתח כרוני, שלפעמים מונעות תפקוד תקין. תגובות כאלה יכולות לכלול רעידות בלתי רצוניות, אולקוס, מצבי חרדה, מעי רגיז, חולשה מתמשכת בגפיים, ואפילו לחץ דם גבוה.

מתן הדרכה למטופלים לשימוש בכלים פסיכו-חינוכיים ( Psycho-Educational) יכול להוריד את רמת המתח שלהם. כמו כן הוא יכול לעזור לטווח ארוך בהפחתת תגובות דומות מול מצבי דחק.

המטופלים יכולים להיעזר גם בטיפולים נפשיים כמו אימון, CBT, פסיכותרפיה או EMDR, או בטיפולים גופניים כמו מדיטציה, יוגה, mindfulness,יSomatic Experience) SE)י(7) (8) או טאי-צ'י.

לרופאים המטפלים כדאי לרכוש מיומנות בסיסית לטכניקות הרפיה כמו CBT, יmindfulness או SE, שניתן להשתמש בהן כטיפול קצר מועד (אפילו במשך 10-15 דקות) במרפאה עצמה.

אנחנו יכולים להציע למטופל לחזור אלינו שוב ושוב כדי להתאמן בשימוש בכלים כאלו, או לשלוח אותו לטיפול מרוכז יותר. הנקודה החשובה היא להדגים למטופל, תוך כדי הביקור, איך הכלים הללו יכולים לעבוד עבורו, וכך הוא יקבל מוטיבציה לעזור לעצמו.

מקורות: 

(1) ANS - מערכת העצבים האוטונומית:
ערך באנציקלופדיה בריטניקה
ויקיפדיה

(2) SANS - מערכת העצבים הסימפתטית (ראה 1)

(3) PANS – מערכת העצבים הפארה-סימפתטית (ראה 1 )

(4) The Journal of Nervous and Mental Disease • Volume 197, Number 1, January © 2009 Lippincott Williams & Wilkins

The Scientific Contributions of Paul D. MacLean (1913–2007) John D. Newman, PhD,* and Laboratory of Comparative Ethology, Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development, NIH, Poolesville, Maryland, and James C. Harris, MD

The Triune Brain in Evolution – Role in paleocerebral functions
Paul D Maclean -National Institute of Mental Health Bethseda Maryland (developed in 1960’s)
Published - Plenum Press –New York and London 1990

(5) The Conscious Discipline Brain State Model

Brain states parent involvement - belinda lorch

(6) Trauma Informed Family Dispute Resolution Dr Rachel Field, Mr. Jon Graham, Ms Libby Watson – slide 19: Institute of Specialist Dispute Resolution : Trauma-Informed FDR: - SlideShare           (copy link directly into site information bar URL  or look up information  on google)

https://www.slideshare.net/CommunicationsStrate/traumainformed-fdr  שקופית 19

Everyday Mindsight Tools © Daniel J. Siegel, Mind Your Brain, Inc

(7) מבוסס על תיאורית ה Somatic Experience – מקורות באתר של המרכז לטיפול מתח, חרדה וטראומה (ITI ישראל)

מאמר מקיף בנושא.

(8) Levine P. A. (1997). Waking The Tiger: Healing Trauma: The Innate Capacity to Transform Overwhelming Experiences. Berkeley, CA: North Atlantic Books.

SOMATIC EXPERIENCING

נושאים קשורים:  הבלוג של פיי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות