מיגרנה 15.07.2020

יעילות של ארנומאב בכאב ראש מקבצי בחולים עם מיגרנה: סדרת מקרים מהעולם האמיתי

חוקרים סבורים כי ארנומאב יכולה לטפל גם בכאב ראש מקבצי, בנוסף למיגרנה

בזמן האחרון, נוגדנים מונוקלונאליים נגד CGRP (calcitonin gene‐related peptide) או הרצפטור שלו, הולכים ומהווים טיפול מניעתי יעיל ונסבל היטב למיגרנות. התפקיד המרכזי של CGRP הודגם לאחרונה גם בפתופיזיולגיה של כאב ראש מקבצי, וישנם מחקרים המנסים לבחון את היעילות של נוגדנים מונוקלונאליים נגד CGRP גם בכאב ראש מסוג זה. עם זאת, אין עד כה מחקרים שבוצעו על מנת לבחון את היעילות והנסבלות של ארנומאב כטיפול מונע בכאב ראש מקבצי.

החוקרים מתארים סדרת מקרים של 5 מטופלים עם מיגרנות וכאב ראש מקבצי, שנכשלו על טיפולים מניעתיים בעבר. כל הנבדקים קיבלו טיפול עם ארנומאב במתן חודשי (70 או 140 מ"ג) והציגו תוצאות יפות לא רק בהקשר למיגרנות אלא גם בתדירות והעוצמה של התקפי הכאב המקבצי. החוקרים מצאו כי השיפור הן בעוצמה והן בתדירות כאבי הראש המקבציים, התרחש רק אחרי לפחות 3 חודשי טיפול עם ארנומאב במינון 140 מ"ג לחודש. עובדה זו רומזת כי לטיפול בכאב ראש מסוג זה, נדרש מתן ארוך יותר ובמינונים גבוהים יותר, בהשוואה למיגרנה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי התוצאות תומכות ביעילות והנסבלות של ארנומאב במתן חודשי במינון 140 מ"ג, בתור טיפול מניעתי בחולים הסובלים הן ממיגרנות ללא אאורה והן מכאב ראש מקבצי. לדעתם, ארנומאב מייצגת תחלופה עם סיכון נמוך לחולים עם כאב ראש מקבצי (עם או ללא מיגרנה בנוסף), שלא סבלו טיפולים מניעתיים נפוצים, או עבור אלו שהטיפול הרגיל לא הצליח לעזור להם. החוקרים סבורים כי דרושים מחקרים רנדומליים על מנת לאשש את התצפיות הנ"ל ומקווים כי הנתונים שלהם, שמראים השפעה טיפולית מאוחרת רק במינון הגבוה ביותר (140 מ"ג לחודש), יילקחו בחשבון בעיצוב מחקרים עתידיים.

מקור:

Silvestro, M. et al. Headache 2020; 60(6); 1187-1195. https://doi.org/10.1111/head.13832

נושאים קשורים:  מיגרנה,  כאב ראש מקבצי,  ארנומאב,  Migraine,  cluster headache,  Erenumab
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו