סוכרת 15.12.2020

דיכאון, מגורים בכפר והקשר לאיזון סוכרת

ממצאי מחקר אמריקאי: מטופלים הסובלים מדיכאון מציגים שליטה גליקמית ירודה, אך מגורים באזורים כפריים יכולים להקטין את ההשפעה השלילית הזאת

אבחנה של דיכאון ומגורים באזורים כפריים נמצאו כקשורים בנפרד לשליטה ירודה בתוצאי סוכרת, אך קיים מעט ידע בנוגע לאינטראקציה בין שני גורמי הסיכון הללו. במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו את הקשר בין דיכאון ומגורים באזור כפרי לבין שליטה גליקמית בקרב מבוגרים ואת האינטראקציה בין הגורמים.

המחקר הנוכחי הוא מחקר חתך חוזר בו המידע נאסף מ-2010 עד 2017 (n=1,697, 173 שנות מטופל בתצפיות), והוא כלל כמעט את כל מפקד האוכלוסין של מטופלים עם סוכרת המתגוררים במינסוטה.

התוצא שנבדק במחקר היה שליטה גליקמית שהוגדרה כהמוגלובין מסוכרר מתחת ל-8%. החוקרים השתמשו במודל לוגיט עם השפעות אקראיות ברמה קלינית במטרה לנבא את השליטה הגליקמית כפונקציה של דיכאון, מגורים באזור כפרי והאינטראקציה ביניהם, תוך התאמה להבדלים שנצפו במאפיינים הקשורים למטופלים, למרפאה ולאזור המגורים.

תוצאות המחקר חשפו כי דיכאון קשור לסבירות נמוכה יותר של השגת שליטה גליקמית (P< 0.001). בנוסף, על אף שלא נמצא קשר בין מגורים באזור כפרי בלבד לבין שליטה גליקמית, נמצאה אינטראקציה מובהקת בין דיכאון למגורים באזור כפרי. החוקרים מצאו כי מגורים בעיירה כפרית קטנה מקלים על הקשר השלילי בין דיכאון לשליטה גליקמית (P< 0.001).

החוקרים הסיקו כי למרות שמטופלים הסובלים מדיכאון הציגו שליטה גליקמית פחות טובה, מגורים בעיירות כפריות קטנות הקטינו את הקשר השלילי בין דיכאון לשליטה גליקמית.

מקור: 

Helen, N.C. et al. (2020) JABFM 33,6.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  דיכאון,  גורמי סיכון,  אזורים כפריים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו